wtorek, 25 czerwca 2013

sauna! - rodzaje, wpływ na włosy, działanie na organizm

Sauna przynosi dla naszego organizmu szereg korzyści- pomaga oczyścić organizm z toksyn, poprawia wydolność organizmu, przyspiesza regenerację mięśni po wysiłku. Odpręża, zapewnia uczucie wyciszenia i głębokiego relaksu. Wygładza skórę, poprawia jej koloryt, przyspiesza krążenie. Czy podobnie dobre działanie wykazuje dla włosów?


W saunach panuje zazwyczaj temperatura 50-90 stopni. Wystarczająco dużo, aby drewniane elementy siedzeń czy oparć niemiłosiernie parzyły, a namoknięty wodą ręcznik nie nadawał się do przyłożenia do skóry. Włosy w takiej atmosferze czują się równie ekstremalnie- ich łuski rozchylają się, a skóra głowy mocno się nagrzewa i poci.
Ale można to obrócić na naszą korzyść!

Rozchylone łuski włosa i pory skóry można wykorzystać jako lepszy materiał do wchłaniania substancji odżywczych. Czyli?

- Odżywki, maski, mieszanki ziół- polecam maski Wax, Elseve (ceramidy całkiem dobrze działają, już parę opinii słyszałam, testowałam na sobie i również jestem na tak!), Garnier Ultra Doux. Maski nakładamy na lekko zwilżone włosy od skóry głowy aż po końcówki. Nie żałujemy preparatu, ponieważ włosy w saunie nie powinny wysychać.

- Specjalne maski i miody do saun- zazwyczaj są to maski wzbogacone o woski, więcej miodu, co daje mocno gęstą, treściwą konsystencję. Dodatkowo posiadają olejki eteryczne, które dobrze wpływają na skórę głowy i nasze samopoczucie. Maski specjalnie przeznaczone do saun znajdziemy w ofercie np. Naturia Siberica lub, już gotowe, w saunariach. We Wrocławskim Wellness maski do saun można kupić za ok.30zł.

A czego lepiej nie robić?

- Nie nakładać olejków. Oleje mają to do siebie, że nagrzewają się bardziej niż maski. W związku z tym możemy nasze włosy przypiec jak frytki ;) zwłaszcza w suchych, gorących saunach.

- Nie zawijać w ręcznik- skóra głowy się gotuje, a pot nie ma jak uchodzić, co jest prostą drogą do wypadania włosów lub osłabienia skóry głowy.

- Nie nakładać foliowych czepków na włosy z maseczką- bez przesady, dla nich nawet najniższa temperatura to spory szok, nie potrzebują mocniejszych wrażeń.

- W przerwach pomiędzy posiedzeniami w saunie nie oblewać włosów równo z ciałem lodowatą wodą i nie zamaczać ich w lodowatym basenie. Na koniec sesji można je umyć letnią wodą, ale zabawa w ciepło- zimno powoduje ciągłą pracę łusek włosów. Otwierając i zamykając łuski możemy  je "popsuć" - jak często otwierane i zamykane zawiasy w drzwiach. Przy okazji- tarmoszenie ręcznikiem też nie wchodzi w tym czasie w grę ;)

- nie związywać metalowymi spinkami i gumkami z metalowymi lub plastikowymi elementami- jak wiadomo, nagrzewają się bardziej. To samo tyczy się przyciskania ich do nagrzanych ścian czy siedzeń sauny.

- Nie przyciskać ich do gorącej i spoconej skóry. Nasz pot to między innymi sól, która niespecjalnie służy włosom.


Jakie są sauny i która jest najlepsza dla włosów?

Zasada jest prosta- im wilgotniej tym lepiej. Włosy najbardziej lubią mokre, parowe, średnio gorące sauny.
Do tej kategorii zalicza się m.in. sauna turecka, parowa, rzymska. Po czym je poznać? w środku jest dużo pary, a siedzenia nie są z drewna, ale z kafli.
W tych saunach panuje zazwyczaj temperatura ok.50 stopni i bardzo duża wilgotność. Najlepiej spędzać w nich 10-15 minut, czyli najwięcej ze wszystkich typów saun.  


Sauna sucha- to sauna Syberyjska, Fińska, sucha, kamienna. Zazwyczaj jest drewniana lub kamienna, panuje tam bardzo wysoka temperatura- do 90 stopni i dość mała wilgotność. Włosy są w niej na prawdę mocno nagrzane, podobnie jak reszta naszego ciała. Warto wspomnień, że podczas rytuałów (czyli ceremonii zapachowych, odprawianych w co większych wellness) temperatura jest jeszcze wyższa, zwiększa się też cyrkulacja gorącego powietrza.


Sauna na podczerwień (infrared)- włosy lubią podczerwień. To podobne do ultradźwięków, które możemy znaleźć jako zabieg u fryzjera. Sauny te są łagodne, ze średnią temperaturą, najczęściej domowe, często połączone z aromaterapeutyczną.


Sauna aromaterapeutyczna- zazwyczaj sucha, kamienna lub drewniana (Kelo), ze średnią temperaturą, podwyższaną za pomocą wody zmieszanej z mieszanką zapachową. Sauny te pomagają na szereg problemów- od działania antystresowego (czekolada), przez rozgrzewające (cynamon), uspokajające (lawenda), wygładzające skórę (shea), do antyłupieżowego czy przeciwpotliwego (cedr, szałwia, mięta). Warto zwrócić uwagę na użyty zapach, ponieważ osoby z wrażliwszą skórą mogą źle zareagować na drażniące aromaty, takie jak chilli, mięta pieprzowa, pieprz, kardamon.
Jest to moja ulubiona wersja saun, kocham zapachy i aromateriapię. Polecam ceremonię zapachową we Wrocławskim Aquaparku o zapachu różowej gumy balonowej, cudo! :D


Jak Wasze włosy znoszą sauny? Czym je odżywiacie podczas saunowania?

buziaki,
narvika :)

102 komentarze:

  1. Super, miałam ostatnio parodniowy wyjazd do Karpacza i w miejscu gdzie spaliśmy była sauna na podczerwień. Skorzystałam rzecz jasna :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny post, ja osobiście nigdy w saunie nie byłam, ale na pewno będę :p


    Pozdrawiam,
    Marswi ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. ale bym się wybrała do którejś z tych saun! zwłaszcza że dziś tak chłodno.. ;/

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja miałam przyjemność korzystać z fińskiej sauny w Helsinkach i w Tallinie. I nie powiem, świetna jest to sprawa :) Jak kiedyś będę się budować, to nie będzie mogło zabraknąć mi tego cuda :)
    A sauna ma dla mnie bardzo zbawienny wpływ, bo mam "początkujący" reumatyzm. I dla moich kości i stawów to jest raj na ziemi :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawy post :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja zazwyczaj nakładam na włosy krem :)
    Skusiłaś mnie tymi aromatycznymi saunami. W mojej okolicy nie mam z takimi do czynienia, ale już Ci zazdroszczę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jaki krem?:) jest czego zazdrościć, polecam wybrac się gdzieś, gdzie sa ceremonie zapachowe- to jeden albo dwóch facetów z wiaderkami wlewa zapachy, a potem machają ręcznikami i się robi baardzo gorąco i pachnąco :)

      Usuń
  7. Ja bylam tylko w naturalnej. Troche ciemno, dziwnie, maly otworek w skale zeby tam wejsc, bylo wilgotno(skaly byly mokre) :D. Mialam odzywke na wlosach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w skale? ale jak to było zrobione?

      Usuń
    2. Sauna byla naturalna- rozgrzane od serca wulkanu skaly ogrzewaly wode znajdujaca sie wewnatrz ziemi co powodowalo jej wrzenie i jednoczesnie wypychanie pary szczelinami na zewnatrz.Nie tkniete przez czlowieka- czyli w srodku bylo ciemno i calkowicie naturalnie- mozna sie pobrudzic itd. ;). Tam wlasnie czasami niektore skaly w innych czesciach wyspy byly cieple w dotyku. Wyspa powstala w wyniku wybuchow wulkanicznych- stad szklo lawowe(mam w domu :D) i czarne skaly.

      Usuń
    3. Skaly w srodku byly wlasnie mokre, para unosila sie miedzy szczelinami. W srodku bylo jak dla mnie az za goraca. Ja bylam blizej wejscia bo dalej nic nie widzialam i czulam, ze sie ugotuje :D. W sumie to na blogu pokazywalam to moejsce.

      Usuń
    4. super :D chyba coś widziałam, ale zapomniałam, że pokazywałaś:p idę zobaczyć jeszcze raz:))

      Usuń
    5. o rany, ja bym się bała chyba tam wejść :P

      Usuń
  8. chętnie wybrałbym sie do takiej sauny :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nigdy nie byłam w saunie i nieco się tego obawiam - mam bardzo kruche naczynka na całym ciele.

    Mega się cieszę, że posłużyła taka pielęgnacja!:)
    Też SPD Shimano?:D Zanim je znalazłam to myślałam, że jajko zniosę, tak długo nic mi nie pasowało:P

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawy post, ale ja nie mogę bywać w saunach, mam kruche naczynka :/

    OdpowiedzUsuń
  11. ja w sumie nigdy nie myslalam o wlosach idac do sauny.. teraz niestety nie mam do zadnej dostepu ale gdy bede miala okazje napewno wroce do twojego postu

    OdpowiedzUsuń
  12. jeszcze nigdy nie bylam w saunie , te ze zdjęć bardzo zachęcają ;D
    ale masz waakacyjny wygląd bloga , no no ;d
    obserwuję,loveandvanillascent.blogspot.com ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja uwielbiam sauny wszelkiego rodzaju, a ostatnio skusiłam się na miks saun i sali śnieżnej - to jest dopiero przeżycie :)

    Pozdrawiam, Marcela

    Hula-hop sprawuje się świetnie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ale bym teraz poszła do sauny! Bardzo przydatne porady, dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Wspaniały blog, zapraszam do siebie wszystkie dziewczyny na małe rozdanie
    http://kamakaya1974.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. przydatne informacje.
    bardzo często chodzę na basen, ale na sauny to już mniej:) nawet nie przywiązywałam to tego uwagi.
    pozdrawiam, a jak masz ochotę to zapraszam do mnie:)

    OdpowiedzUsuń
  17. po saunie moje włosy kochają odżywkę :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Prawo to najważniejsza część wiedzy... znasz prawo to potrafisz poruszać się na drodze życia - nie znasz go to poruszają tobą kierując ciebie na drogę śmierci.

    OdpowiedzUsuń
  19. Sama robiłam saunę moim klientkom i, naprawdę, włosy są jak z innej bajki po niej :)

    OdpowiedzUsuń
  20. zainspirowałaś mnie! już wiem co bede robic w weekend :)

    OdpowiedzUsuń
  21. JEeeju, jak ja chciałabym mieć taką saune w domu!

    OdpowiedzUsuń
  22. więcej na ten temat można znaleźć http://modafon.pl/839-sauna-na-wlosy.html

    OdpowiedzUsuń
  23. Ja już dawno w saunie nie byłam ;)
    Pozdrawiam

    http://yvonnes-star.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  24. Ja najczęściej korzystam z suchej. Chętnie spróbowała bym aromaterapeutycznej! Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  25. Ja nigdy nie byłam w saunie ;) Jakoś mnie tam nie ciągnie :D

    w wolnej chwili zapraszam do mnie na news :*

    OdpowiedzUsuń
  26. ja korzystam z sauny 3 razy w tygodniu, super sprawa :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Bardzo podoba mi się Twój blog!

    Będę odwiedzać Twojego bloga :*

    Co Ty na to abyśmy się nawzajem obserwowały?
    Pozdrawiam Aleksandra
    xoxo

    OdpowiedzUsuń
  28. hej ciekawie tutaj:) może poobserwujemy ? zapraszam do mnie na nowy makijaż ;)

    http://fashion-crown.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  29. poczytaj sobie o tym http://modafon.pl/839-sauna-na-wlosy.html

    OdpowiedzUsuń
  30. Nie lubie sauny :( ciekawy blog, obserwuje :))

    OdpowiedzUsuń
  31. nie korzystam z sauny, ale to są bardzo przydatne informację,
    obserwuję :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Sauna to coś wspaniałego, zarowno dla ciała jak i dla włosów właśnie! Należy tylko pamiętać, że tuż po wyjściu z niej powinniśmy wziąć chłodny prysznic aby zamknąć pory itp.

    www.rosee-hirst.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  33. Sauna to bardzo fajna sprawa ! niestety nie mam przyjemności z niej korzystać :(

    Zapraszam do mnie i do wspólnej obserwacji :
    http://ispassionforlife.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  34. świetny post :)wiem, że nikt nie lubi zostawiania linków do siebie, ale dzięki temu możemy się wszyscy znależć :)
    mam nadzieje, że się nie pogniewasz :)
    mybeautyjoy.blogspot.co.uk

    OdpowiedzUsuń
  35. Dobry wpis, sam nie pomyślałem o saunach w problemie nadmiernego wypadania włosów.

    OdpowiedzUsuń
  36. Nice article, thank you! I really like it!
    Dog training Games

    OdpowiedzUsuń
  37. na wypadanie włosów działają różne rzeczy. zauważyłem, że u mnie bardzo negatywnie wpływał stres. w okresach ciągłego i intensywnego stresu włosy wypadały po prostu masowo. co do przeciwdziałania wypadaniu w moim przypadku sprawdziła się kuracja z procerin.pl, włosy przestały wypadać i powoli je odbudowuje

    OdpowiedzUsuń
  38. O, uwielbiam saunę, ale nigdy nie przywiązywałam uwagi do pielęgnacji włosów w saunie - niczego na nie nie nakładałam. Ciekawe, jakie efekty przyniosłyby odżywki z olejkiem arganowym, np Joanny - http://www.joanna.pl/produkty/wlosy-all/pielegnacja/argan-oil/odzywka-z-olejkiem-arganowym to nie jest czysty olejek, więc na pewno bym się nie usmażyła ;)

    OdpowiedzUsuń
  39. Aw, this was a really nice post. In idea I wish to put in writing like this moreover – taking time and precise effort to make an excellent article but what can I say I procrastinate alot and by no means seem to get one thing done.
    Dog training Games

    OdpowiedzUsuń
  40. Też nabrałam ochoty! Dodaję Ciebie do mojej listy najlepszych blogów o włosach: http://najlepszeblogi-wlosy.blogspot.com/. Mam nadzieję, że znajdę u Ciebie jeszcze więcej ciekawych wpisów na ten temat. Pozdrawiam, Michalina.

    OdpowiedzUsuń
  41. Moje włosy są chyba anty"saunowe" :)

    OdpowiedzUsuń
  42. Świetny blog, czasem lubię się wybrać do ładnej i czystej sauny fińskiej, ale sauna na podczerwień we własnym domu to jest najlepsza sprawa :) Ostatecznie nie są drogie, są łatwe w utrzymaniu oraz - co tu dużo pisać - prywatne :))

    OdpowiedzUsuń
  43. Trzeba tylko odpowiednich funduszy;-)

    OdpowiedzUsuń
  44. Przydatny post! Ja bardzo lubię nakładać WAX iąc do sauny.
    Bardzo fajny blog, obserwuję i jeśli masz ochotę zapraszam do siebie :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  45. świetny blog ! ;)) obserwuje i zapraszam do mnie http://mojwlasnyzaczarowanyswiat.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  46. Hej, super bloga prowadzisz. Ja ze swojej strony chciałam cię zaprosić na stronę, którą ostatnio polecałam znajomym. Mozna się na niej dowiedzieć na czym polega przekształcanie spółek i dlaczego jest to takie ważne.

    OdpowiedzUsuń
  47. Na początku, gdy jeszcze nie byłam świadoma dobrodziejstwa sauny, nienawidziłam jej bo wlosy byly zawsze strasznie suche, ale pewnego dnia zdalam sobie sprawę, że jest to wspaniala możliwość odżywienia wlosów :)

    OdpowiedzUsuń
  48. Kiedy znów tu coś napiszesz?;)

    OdpowiedzUsuń
  49. Zapraszam na konkurs ! ;)

    http://kosmomodowo.blogspot.com/2014/10/konkurs.html

    OdpowiedzUsuń
  50. the information is very good and very interesting., ... ... I like this blog very creative and nice

    OdpowiedzUsuń
  51. unusually cool blog ..
    I most like to visit this blog

    OdpowiedzUsuń
  52. Masz bardzo fajnego bloga. Generalnie dla mnie suna to przekleństwo. Mam bardzo słabe włosy. Przesuszają się i rozdwajają końcówki. Na superkoszyku wydałam już kupę kasy na różne szampony i odżywki do włosów bo muszę to stosować :P inaczej będę łysa jak kukła :D

    OdpowiedzUsuń
  53. Fajny wpis, bardzo przydatny - ogólnie podoba mi się Twój blog, także będę wpadać częściej. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  54. Oczywiście, że wpływają, co nie zmienia faktu, że ja z chęcią bym do sauny poszła ;D

    OdpowiedzUsuń
  55. Ja niestety przez sportowy tryb zycia, na saune chodze baaaardzo czesto :D

    http://lovewlosowe.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  56. Moim zdaniem korzystanie z sauny ma mnóstwo zalet i nie wiem, czy aż tak niszczą się od tego włosy... Fakt, faktem, że nie za często mam taką okazję, ale nie zauważyłam znaczących zmian. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  57. Kochana autorko wpisu, mam dwa pytania odnosnie postu. Pomozesz?
    1. Napisałaś, że lepiej nie nakładać olejów na włosy przed pójsciem do sauny a czy ampułki, typu Kerastase można nakładać?
    2. Jeżeli już bardzi się lubi saunę suchą i często się chodzi, to jest jakis sposob by zabezpieczyc wlosy przed jej niekorzystnyn wpływem?

    Prosze o pomoc,
    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  58. Bardzo ciekawy post. Uwielbiamy przebywać w saunie :D

    OdpowiedzUsuń
  59. mantap gan infonya, semoga saja info ini bisa bermanpaat bagi setiap yang membacanya.oh iya jangan lupa juga ya kunjungi blog saya...!
    OBAT TAHAN LAMA DIATAS RANJANG
    OBAT PATAH TULANG
    OBAT KUAT TAHAN LAMA BERHUBUNGAN SEKUAL
    AWALUDIN
    OBAT PARU-PARU BOLONG

    OdpowiedzUsuń
  60. sorry I helped to establish the link.
    your website is very good and this article is very useful.
    good luck and always success for your blogging.

    OdpowiedzUsuń
  61. de informatie is erg aardig en behulpzaam voor ons, kunnen we allemaal altijd in de genade van Allah de Almachtige. en succesvolle groet

    OdpowiedzUsuń
  62. in questi giorni un sacco di brutta sensazione vissuta da me, lui era tra loro vertigini, la fame, e la nausea, che è al sentito questo pomeriggio, si spera persaan è stato rapidamente perduto e sano come biasannya
    SUPLEMEN MATA GLAUKOMA

    VITAMIN MATA MINUS

    OBAT CAPSULE MATA KATARAK

    OBAT HERBAL ENTROPION

    OdpowiedzUsuń
  63. gracias una información muy útil para nosotros y muy influyente en nuestro blog, este blog no puede durar mucho tiempo, saludo familiar de nuestra tienda zahra hierbas
    obat herbal kista

    OdpowiedzUsuń
  64. in questi giorni un sacco di brutta sensazione vissuta da me, lui era tra loro vertigini, la fame, e la nausea, che è al sentito questo pomeriggio, si spera persaan è stato rapidamente perduto e sano come biasannya.
    Obat gerd

    OdpowiedzUsuń
  65. Dziękuję za informacje, które są bardzo przydatne

    OdpowiedzUsuń
  66. thanks, napaka kawili-wiling impormasyon, maaaring maging kapaki-pakinabang para sa amin lahat

    OdpowiedzUsuń
  67. terimakasih gan atas informasinya sangat bagus sekali

    OdpowiedzUsuń
  68. terimakasih gan atas informasinya sangat bagus sekali

    OdpowiedzUsuń
  69. Już słyszałam o tym, że sauna może szkodzić kondycji włosów. Niemniej jednak mnie to nie dotyczy, bo nie lubię chodzić do sauny.

    OdpowiedzUsuń
  70. Duzy plus za cenne wskazówki! Sauna to samo zdrowie, ale włosy są naprawdę wrażliwe. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  71. Labai geras straipsnis draugas, kad būtų geriau, jei paskutinis pareiškimas plius išvados dėl patogumo rengiant išvadas. toliau mano, kad triukšmas iš parduotuvės Zahra vaistažolių patikimos ir pagal dydį Indonezijos savo dienoraštį (sėkmės) visada sėkmingas
    =======================================================
    obat miom

    obat miom

    obat miom

    obat miom

    obat miom
    ========================================================

    OdpowiedzUsuń
  72. م좋은 정보 방금 블로그를 발견하고 함께 읽었습니다. 나는 첫 번째 코멘트를 남길 것이라고 생각했다. 내가 가진 것 외에는 무엇을 말할 지 모르겠다

    https://goo.gl/VFFLjX

    https://goo.gl/hp6MR6

    https://goo.gl/zu8Evu

    https://goo.gl/RNRCKu

    https://goo.gl/dJiDm7

    OdpowiedzUsuń
  73. nice article, how can you find out? you are great! read also: OBAT EJAKULASI DINIi

    OdpowiedzUsuń
  74. Zainwestowałem w saunę ze strony www.infraline.pl - wygląda rewelacyjnie.

    OdpowiedzUsuń
  75. A ja polecam www.sauny24.pl - fachowcy, którzy wiedzą jak w dobrej cenie stworzyć wyjątkowe SPA.

    OdpowiedzUsuń
  76. Uwielbiam saunę. Dla mnie to najlepszy sposób na relaks, wypoczynek i odstresowanie.

    OdpowiedzUsuń
  77. Regularne sesje w saunie to nie tylko relaks dla duszy, ale także rewitalizacja dla ciała! Moje włosy są teraz bardziej lśniące, a skóra odzyskała blask. Plus - oczyszczanie organizmu z toksyn!

    OdpowiedzUsuń

Zostaw komentarz! Wszystkie są dla mnie ogromną motywacją i na każdy odpowiadam :)

You might also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...